UPPE MED TUPPEN

Det är inte ofta man är uppe med tuppen en söndag. Men det var ju någon som redan hade stulit mellantiden i tvättstugan så jag fick ju boka det som fanns så då blev det morgontiden 7-12 idag. För annars hade jag inte haft några kläder på ytterligare 2 veckor så det fick bli det. Så hela veckan har jag påmint mig själv och tänkt på att jag ska tvätta klockan sju på söndag för att jag inte ska glömma bort det. När klockan ringde imorse trodde jag att det var måndag och det var dags att gå till jobbet.

Men det är rätt skönt att stuga upp ur sängen så här tidigt på helgerna när man är ledig. Nu har jag precis varit ute med hundarna och och innan det var jag i tvättstugan och startade de första maskinerna. Det var riktigt härligt ute. Inte någe vidare väder dock men det var alldeles tyst och stilla. Inte en människa värken syntes eller hördes. På den stora bilvägen bakom huset kom det inte en endaste bil, på macken var det helt dött och tomt på rörelse, inte ens ett tåg kom det heller. Till och med fåglarna låg och sov (om dom inte redan har flytta härifrån till varme breddgrader, men kråkorna och skatorna borde väl iaf höras) Inte en fågel hördes, det var helt vindstilla så det hördes inte ens sus från träden. Inga morgonpigga penisonärer var ute och promenerade, inte ens var någon ute och gick med sin hund. Nej, det var helt lugnt, tyst och stilla ute. Det var riktigt härligt faktiskt. Om det inte vore för att jag skulle till tvättstugan hade jag passat på att gått en långpromenad i tystnaden istället. På vardagarna när jag är på väg till jobbet så är jag ju ute samma tid som jag har varit idag och då är det inte så här tyst och stilla. Men då är ju alla andra oxå på väg till jobb och skola, bussar och bilar är i farten, hundar rastas, cyklar till höger och vänster, vägarbetarna är i gång och det finns människor, stora som små överallt. Det är absolut en skönare känsla att vara uppe med tuppen en helgmorgon än på vardagarna.

Man kankse skulle satsa mera på det och försöak komma upp tidigare på helgmornarna. Förstå vad mycket man skulle få ut av dagarna då. Men jag är ju så förbaskat morgontrött!!! Hela veckan kämpar jag mig upp på morgonen alltid några minuter försent och jag är så jäkla trött då det ända jag längtar till då är helgen så att jag kan få sova ut. Få sovmorgon och sova tills man vaknar av sig själv utan att behövas väckas ur den sköna sömnen av en besvärande väckarklocka..... Dessutom om jag ska vakna av mig själv klockan sju en morgon då måste jag typ gå och lägga mig senast sex kvällen innan och vem fan vill gå och lägga sig klockan sex en fredagkväll??? Då vill man ju gäran vara upp och kankse hitta på något roligt och då vill man ju oxå sova lääääänge morgonen därpå. Jag är ju oxå rädd för att jag skulle vara betydligt tröttare i veckorna om jag inte fick sova mera på helgerna och det är ju inge vidare bra. Men det och andra sidan kankse är en vanegrej. Vänjer man sig så kankse det blir bättre. En gammal kollega på mitt förra jobba sa alltid att hon gick och la sig samma tid varje kväll och gick upp samma tid varje morgon. Med det menar hon att hon är van vid dom tiderna och kroppen får den sömn den behöver och även en jämn sömn, lika många timmar varje natt. Vilket låter som det ska. Nu v´minns jag inte vilka tider det gäller men det spelar ju ingen roll för man måste ju hitta det som passar en själv, kommer heller inte ihåg hur många timmar det rörde sig om men det är ju ocå en inviduell fråga. Jag vet att hon börjde jobba klockan sex varje dag och då måste hon säkert ha varit upp klockan fem och om jag ska va pigg och glad när jag går upp klockan fem måste jag gå och lägga mig klockan nio och somna bums men i nuläget går jagh inte och läggermig före tio om kvällarna. Jag tror oxå att det här systemet är lättare för personer som alltid börjar jobba samma tid på morgonen. Det är ju lite skillnad för mig som börjar 6.00, 7.30, 8.00, eller 8.30 på mornarna. Man vill ju passa på och sova lite mer dom dagar man börjar senare.

Oj vad jag drar iväg med massa svamel. Det enda jag vill ha sagt var ju att jag för ovanlighetens skull varit vaken sen halv sju en söndag och att jag faktiskt´tycker det är himla trivsamt. Jag erkänner att jag är trött och skulle mycket väl kunna gå och lägga mig och sova igen. Men som sagt gud så härligt det var att vara ute straxt efter sju när det var helt tyst och stilla ute. Ja, det vaar underbart.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0